Zamiast do apteki można pójść do kuchni i tam znaleźć lekarstwo na jesienne przeziębienia. Wizyta będzie nie tylko tańsza, ale i zdrowsza, bo domowe specyfiki wspierające naszą odporność komponowane są z naturalnych składników. Sporo w nich roślin i ich siły czerpanej z witamin. Przepis na zdrowie nie jest skomplikowany. Wystarczy poznać magiczne składniki, które sprawią, że sezon chorobowy nie będzie zbyt uciążliwy.

Oto alfabet produktów, które wzmacniają odporność i łagodzą skutki jesiennych infekcji. Na pewno przyda się w pełnym wyzwań dla naszego układu odpornościowego sezonie.

  • Acerola

Znana też jako wiśnia z Barbados to roślina z czerwonymi owocami, która zadba o właściwe działanie układu odpornościowego. Może być hodowana także w Polsce, na domowym parapecie. W jednym owocu aceroli jest tyle samo witaminy C, co w kilogramie cytryn. Jedzenie wiśni z Barbados w czasie kataru łagodzi jego przebieg i szybciej go kończy.

  • Aronia

Sok z niej powinni wyciskać wszyscy ci, którzy mają dość kaszlu i pociągania nosem. Ma w sobie konkretną dawkę witaminy C, która działa uderzeniowo. Idealnie nadaje się do upieczenia z niej konfitur. Wcześniej jednak surowe owoce dobrze jest zamrozić, bo niska temperatura pozbawia je cierpkości.

  • Czarny bez

Łyżka soku z niego każdego dnia jest właściwym pomysłem na budowanie odporności. Ma dużo witaminy C, A i antyoksydantów. Rozgrzewa i sprawnie radzi sobie z katarem. Syrop z czarnego bzu działa przeciwkaszlowo i wykrztuśnie.

  • Czosnek

    Mleko z miodem i czosnkiem to klasyka serwowana przez ukochane babcie i warto być tym metodom wiernym. Naukowcy policzyli, że już jeden ząbek czosnku zwiększa liczbę komórek, które toczą zacięty bój z wirusami i bakteriami. Efektem jest łagodniejszy przebieg choroby i szybsze wyzdrowienie. Dzięki czosnkowi lepiej też wchłania się cynk, który również buduje odporność. Ząbki najlepiej jeść w surowej postaci. Oddają wtedy najwięcej swoich mocy.

  • Czystek

    Herbata z czystka powinna rozpoczynać każdy jesienny, deszczowy dzień. Zioła wspierają układ immunologiczny i dobrze radzą sobie z infekcjami dróg oddechowych. Czystek skutecznie walczy z wirusami. Przydaje się też do inhalacji i oczyszcza cały organizm z toksyn.

  • Jaglana kasza

    Zapomniana wraca do łask i chwała jej za to. Jest lekkostrawna, pozbawiona glutenu, wzmacnia i chętnie dzieli się z nami witaminami. Kasza jaglana świetnie usuwa nadmiar wilgoci z organizmu, skutecznie odśluzowuje i czyści nos z kataru.

  • Korzeń lukrecji

    Lukrecja pomaga oczyścić drogi oddechowe i jest 50 razy słodsza od cukru trzcinowego. Kończy niefortunną przygodę z uciążliwym suchym kaszlem i chrypką. Nie można jej stosować jednak zbyt długo, bo zatrzymuje wodę w organizmie.

  • Miód manuka

    Wyjątkowy miód, który zapobiega rozwojowi drobnoustrojów. Dobrze jest go podjadać profilaktycznie – chroni przed grypą i przeziębieniem. W czasie choroby łagodzi ból gardła. Nie powinni go jeść cukrzycy. Pozostali mogą zrobić solidne zapasy do domowej apteczki.

  • Mniszek lekarski

    Choć nazwa to sugeruje, wcale nie musi być zapisany przez lekarza. Kwiaty mniszka można zbierać samodzielnie i suszyć. Napar z niego wspomaga układ oddechowy, rozprawia się z wirusami i bakteriami. Mniszek przyśpiesza gojenie ran i łagodzi infekcje pęcherza.

  • Syrop z szyszek sosny

    Syrop jest gęsty, słodki i sprawia, że gardło boli mniej. Działa wykrztuśnie i niszczy niepożądane bakterie. Zawarty w nim olejek sosnowy udrażnia drogi oddechowe i ułatwia oddychanie. Gdy pojawiają się dreszcze i osłabienie warto zaaplikować sobie porcję dobroczynnego syropu.

    Oprócz domowych specyfików w budowaniu odporności pomagają też spacer, spokojny i długi sen oraz ćwiczenia fizyczne. Ta w pełni zrealizowana recepta pomoże przetrwać infekcyjny czas.

Sylwia Majcher

Author: Sylwia Majcher

dziennikarka, blogerka i mama, której dzieci najbardziej lubią czarne oliwki i hummus. Absolwentka wielu kursów kulinarnych w Polsce i za granicą oraz studiów podyplomowych związanych z żywnością na warszawskiej SGGW. Kolekcjonuje książki kucharskie i przepisy z całego świata oraz kulinarne wspomnienia z podróży. W nowych miejscach zamiast muzeów odwiedza lokalne targowiska. Gotuje sezonowo, choć lubi smakowe eksperymenty. Swoimi przepisami dzieli się na blogu: kuchniawformie.pl

zobacz artykuły