Praca, dom, rozwój osobisty, nauka, dzieci, relacje z bliskimi, sport, zdrowe odżywianie, regularna profilaktyka i badania, kultura… Lista możliwości naszych czasów zdaje się nie kończyć. Jednocześnie nasze zasoby mają ograniczoną ilość – nie zawsze jesteśmy w stanie zrobić wszystko. A przecież chcielibyśmy! Trzeba poznać własne potrzeby i priorytety, ale jeśli okaże się, że doba i tak jest za krótka, warto skorzystać ze sprawdzonych sposobów na zwiększenie poziomu energii w ciągu dnia.

Guarana jako dodatek do koktajlu

Za egzotycznie brzmiącą nazwą kryje się roślina wywodząca się z Amazonii. Do Europy została przywiedziona w XVII lub XVIII wieku i zyskała popularność, dzięki swojemu szerokiemu i skutecznemu działaniu.

Pobudzające działanie tej rośliny opiera się na działaniu kofeiny wspieranej związkami chemicznymi takimi jak:

  • Taniny
  • Katechiny
  • Inne związki z grupy alkaloidów (teofilina, teobromina).

Guarana powoduje pobudzenie organizmu, wpływa na zdolność koncentracji i zapamiętywania, ma właściwości antyoksydacyjne, zmniejsza uczucie znużenia i zmęczenia.

Najlepiej spożywać guaranę w formie sproszkowanej, jako dodatek do smoothie i koktajli (ma bardzo suchą, piaskową konsystencję).

Czy kawa wypłukuje magnez?

Polacy często cierpią na niedobór magnezu, co odbija się na komforcie życia. Magnez jest bowiem współodpowiedzialny za tworzenie kośćca, reguluje metabolizm składników odżywczych, bierze udział w regulacji poziomu innych elektrolitów, redukuje stres i uczucie zmęczenia, wpływa pozytywnie na tkankę nerwową, reguluje prawidłową pracę mięśni, spowalnia proces starzenia.

Z magnezem wiąże się pewien mit utworzony przez producentów suplementów diety, którzy demonizowali spożycie kawy. Producenci poprzez reklamy i manipulacje utworzyli w głowie odbiorców obraz kawy, która przyczynia się do jego „wypłukiwania” z organizmu. Miało to nieść za sobą potrzebę uzupełniania poziomu tego pierwiastka przy wsparciu ich suplementów. W świetle badań naukowych udowodniono, że kawa nie tylko nie „wypłukuje” magnezu, ale jest też źródłem tego składnika w diecie.

Spożywanie 3-4 filiżanek wysokiej jakości kawy dziennie jest bezpieczne dla zdrowia i stanowi dobry sposób na pobudzenie.

Odżywcza dieta

Jeśli chcesz mieć więcej energii na co dzień, zadbaj o to, aby Twoja dieta była odpowiednio zbilansowana.

Zarówno niedobór, jak i nadmiar składników jednego typu mogą powodować poważne konsekwencje zdrowotne często objawiające się zmęczeniem, apatią czy nawet depresją.

Wpływ wartościowej diety na samopoczucie i poziom sił witalnych nie jest pozbawioną dowodów propagandą – to fakty, o których przekonasz się na własnej skórze już miesiąc po wprowadzeniu zdrowszych nawyków żywieniowych.

Regularna aktywność fizyczna

Mogłoby się wydawać, że aktywność i celowe „męczenie się” w postaci spaceru, biegania, jazdy na rowerze czy może wykonywania codziennych czynności domowych jest czynnikiem, który tylko dodatkowo przyczynia się do pożerania naszej energii.

Jednak takie aktywności, w dłuższej perspektywie przynoszą mnóstwo korzyści:

  • zwiększają naszą wydolność,
  • poprawiają ukrwienie narządów wewnętrznych i usprawniają ich pracę,
  • dostarczają większej ilości tlenu do narządów takich jak serce czy mózg
  • pozwalają spalić tkankę tłuszczową, przez którą musimy wkładać więcej energii w wykonywanie codziennych czynności
  • wspomaga za prawidłowy rozwój tkanki mięśniowej, która również po zaprzestaniu tej aktywności będzie dużo bardziej aktywna metabolicznie i pozytywnie wpłynie na spalanie kalorii i utrzymanie właściwej masy ciała
  • przyczyniając się do redukcji wagi, zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych (jak np. cukrzyca), które zdecydowanie nie ułatwiają korzystania z życia

Nie zapominajmy, że aktywność fizyczna pozwala zredukować poziom stresu i umożliwia wyładowanie negatywnych emocji.

Odpowiednie nawodnienie

Odpowiednie spożycie wody w ciągu dnia jest jednym z czynników, które istotnie wpływają na samopoczucie. Jej niedobór wiąże się z obniżonym samopoczuciem, sennością, brakiem siły, rozdrażnieniem, dekoncentracją i pogorszeniem procesów myślowych.

Bardzo istotną kwestią w przypadku odwodnienia jest to, że pojawia się zanim, odczujemy jego pierwsze objawy. Pamiętajmy o tym, by spożywać płyny w ciągu całego dnia, nawet gdy niekoniecznie czujemy silne pragnienie. Dobre nawodnienie z pewnością pozwoli się przyczynić do zwiększenia energii i przełoży się na łatwiejsze myślenie.

(W celu określenia odpowiedniego spożycia wody można skorzystać z tego kalkulatora.

Odpowiednia ilość snu oraz uregulowany cykl dobowy

Sen jest jedną z przyjemniejszych i kluczowych czynności wykonywanych, które służą regeneracji organizmu i przywracania energii potrzebnej do działania. Nie żałuj go sobie!

W przypadku snu najważniejszą kwestią jest jego jakość, a nie tylko sam czas trwania. Jakość wiąże się z odpowiednim cyklem dobowym, który nie jest zakłócony poprzez zarywanie nocy przed telewizorem lub częste imprezy. Sen pozwala przywrócić czynności poznawcze do właściwego poziomu, umożliwia właściwą koncentracje, zapewnia odpoczynek mięśniom, umożliwia ich rozrost i regeneracje po treningu, pozwala zredukować stres oraz zmęczenie.

Niestety – nie da się wyspać na zapas.

Dodatkowe źródła

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5786912/
  • https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0123310
  • Frydrych-Szymonik Aleksandra, Augustyn Gabriela, Szyguła Zbigniew. Znaczenie snu i sposoby poprawy jego jakości u sportowców = Impact of sleep and methods to improve its quality in the context of sporting activities. Journal of Education, Health and Sport. 2016;6(5):157-176. eISSN 2391-8306
Dr Lifestyle

Author: Dr Lifestyle

Dietetyk blogujący o zdrowym podejściu do zdrowego stylu życia, odchudzaniu bez nakazów i zakazów, pozytywnej motywacji, podróżach i tematyce kobiecej.

zobacz artykuły