Jesień ma swoje wymagania. Bywa kapryśna i nieznośnie siąpi deszczem. Jeśli jest w lepszym nastroju, pozwala łaskawie przebić się promieniom słońca. Zawsze chce, by szurać pod stopami liśćmi, które z premedytacją zrzuca z drzew. Lubi łobuzerskie skoki przez kałuże i mobilizuje do wyciągania z zakamarków szafy szalików. W sumie to nie ma co na nią narzekać. Potrafi zachwycać kolorami pełnymi uroku i wyraża zgodę na szaleństwo w kuchni. To pora, gdy w jadłospisie zaczynają rządzić aromatycznie rozgrzewające dania.

Jesienny chłód poranka, ciemne chmury i deficyt słońca sprawiają, że brakuje nam energii, ciało marznie, a często też boli. By uniknąć dolegliwości do menu trzeba wprowadzić składniki, które porządnie rozgrzeją organizm. Dzień dobrze jest zacząć ciepłą wodą z miodem, cytryną i imbirem. Nie tylko oczyści z toksyn, ale też przyjemnie pobudzi. Ale to nie jedyne produkty, które dodadzą pożądanego ciepła.

Napoje, które rozgrzewają:

  • herbata z sokiem malinowym
  • masala tea
  • napar z dzikiej róży
  • kawa zbożowa z korzennymi przyprawami
  • gorzka czekolada z chili

Przyprawy i dodatki, które zapewniają ciepło

Goździki, imbir, kardamon, cynamon, wanilia, chili, kurkuma, gałka muszkatołowa, rozmaryn, anyż, czosnek, cebula ,suszone wiśnie, daktyle, kokos, orzechy, migdały, otręby.

Jedzenie do rozgrzania

Gulasz, zupa, leczo, bigos, kaszotto z kaszy gryczanej, budyń z kaszy jaglanej, owsianka

Przepis na rozgrzewającą hinduską zupę dahl

Dahl w Indiach to klasyczne danie, treściwe, ocieplające żołądek i bardzo aromatyczne. Jesienią wygodniej jest je zmienić w zupę, która dzięki ziarnom soczewicy jest tak sycąca, że z powodzeniem może zastąpić cały obiad.

Składniki:

  • 500 g czerwonej soczewicy
  • puszka mleka kokosowego (400ml)
  • cebula
  • ząbek czosnku
  • 3 pomidory
  • 2 marchewki
  • łyżka przyprawy garam masala
  • łyżeczka cynamonu
  • łyżeczka startego imbiru
  • sok z cytryny
  • małe chili
  • 3 łyżki oliwy
  • 1,5 - 2 litry zimnej wody zimnej
  • sól
  • pęczek świeżej kolendry

Sposób przygotowania:

W większym garnku rozgrzać oliwę. Czosnek i cebulę posiekać i podpiec do zarumienia. Soczewicę opłukać i wrzucić do zarumienionej cebuli i czosnku. Doprawić garam masalą, cynamonem, solą i posiekanym chili. Dusić przez minutę, mieszając, by soczewica nie przywierała do dna.

Pomidory i marchewkę pokroić, dodać do soczewicy i dusić kolejne 3 minuty. Po tym czasie do garnka wlać 1,5 litra wody i gotować 15 minut, do czasu aż soczewica zmięknie. Gdy ziarna będą miękkie, dodać sok z cytryny, imbir oraz mleko kokosowe i zmiksować, ale nie na zbyt gładki krem. Niech składniki zupy będą wyczuwalne. Jeśli wyjdzie zbyt gęsta, należy dolać pozostałe pół litra wody. Przed podaniem obficie posypać świeżą kolendrą. Dahl jest dobry z grzankami.

Sylwia Majcher

Author: Sylwia Majcher

dziennikarka, blogerka i mama, której dzieci najbardziej lubią czarne oliwki i hummus. Absolwentka wielu kursów kulinarnych w Polsce i za granicą oraz studiów podyplomowych związanych z żywnością na warszawskiej SGGW. Kolekcjonuje książki kucharskie i przepisy z całego świata oraz kulinarne wspomnienia z podróży. W nowych miejscach zamiast muzeów odwiedza lokalne targowiska. Gotuje sezonowo, choć lubi smakowe eksperymenty. Swoimi przepisami dzieli się na blogu: kuchniawformie.pl

zobacz artykuły