Większość poradników, artykułów, książek czy filmów o budowaniu zdrowych nawyków żywieniowych i zmianie stylu życia, zaczyna się od zalecenia „Pij więcej wody”. Artykuł, który właśnie czytasz również nie jest dziełem zbiegu okoliczności. Picie wody jest na tyle ważnym elementem zdrowego stylu życia, że warto napisać o nim po raz kolejny. Po lekturze artykułu nie będziesz mieć co do tego wątpliwości.

Wzmożone pragnienie to pierwszy objaw odwodnienia

Ciało i sygnały wysyłane przez organizm zazwyczaj są naszym najlepszym doradcą. Niestety, jeśli chodzi o stopień nawodnienia organizmu, działają z pewnym opóźnieniem. Opóźnienie wynosi dokładnie 1-2 % - taki poziom odwodnienia towarzyszy nam, gdy zaczynamy odczuwać pragnienie. Dlatego tak ważny jest nawyk regularnego picia niewielkich ilości wody. W ten sposób zapobiegamy odwodnieniu i zyskujemy wszystkie korzyści wynikające ze stanu prawidłowego nawodnienia organizmu.

Dlaczego warto pić wodę?

  • Lepsza kondycja skóry – można stosować najlepsze kremy, zabiegi kosmetyczne, suplementy diety, ale jeśli skóra nie będzie nawodniona od wewnątrz, nie będzie pięknie wyglądać na zewnątrz
  • Mniejszy cellulit – regularne picie wody sprzyja zmniejszeniu cellulitu
  • Woda to środowisko wszystkich przemian biochemicznych zachodzących w organizmie – jest niezbędna do wszystkich procesów, dzięki którym żyjemy i utrzymujemy zdrowie
  • Pomaga w panowaniu nad napadami głodu, wspomaga trawienie
  • Utrzymywanie prawidłowego poziomu nawodnienia dodaje energii, koncentracji zapobiega bólom głowy i redukuje oznaki zmęczenia
  • Większa wydolność fizyczna – będąc odpowiednio nawodniony osiągniesz lepsze rezultaty w uprawianiu sportu, niż przy tym samym przygotowaniu fizycznym w warunkach odwodnienia
  • Picie wody zapobiega bólom głowy i zmniejsza ich natężenie
  • Wspomaga naturalną detoksykację organizmu – co powiesz na to, że codzienne picie wody skuteczniej oczyszcza organizm z toksyn, niż dedykowane temu zadaniu zestawy soków za kilkaset złotych? Regularne picie wody wspomaga pracę nerek, a nerki (wraz z wątrobą) stanowią naturalną formę pozbywania się z organizmu szkodliwych substancji
  • Woda zapobiega zaparciom – jeśli Twoja dieta jest bogata w błonnik (dostarczany wraz z owocami, warzywami, zbożami, orzechami itp.) jesteś narażony na większe ryzyko zaparć uzależnione nie tylko od ilości błonnika w diecie, ale też od jego poszczególnych frakcji. Regularne picie dużych ilości wody usprawnia pasaż jelitowy, redukuje ryzyko zaparć

Czy musi być to tylko woda?

Aby dostarczyć zalecaną ilość płynów w ciągu dnia (1,5-2 litry lub więcej przy szczególnie dużej aktywności fizycznej) nie trzeba pić wyłącznie wody. Można wybierać wszystkie, niesłodzone napoje a także uwzględniać wodę zawartą w daniach spożywanych w ciągu dnia. Do bilansu nie wlicza się alkoholu, czarnej kawy i mocnych naparów czarnej herbaty.

Woda (i niesłodzone herbaty - szczególnie biała, zielona) to najlepszy wybór, ponieważ nie niesie za sobą dodatkowego ładunku energetycznego. Soki owocowe lub warzywne choć zdrowe (i warte uwzględnienia w codziennej, zrównoważonej diecie), są źródłem dodatkowych kalorii – litrowy karton soku owocowego bez dodatku cukru to około 400 kcal.

Osoby, które nie lubią wody mogą przetestować domowe wody smakowe – wody z dodatkiem owoców (świeżych lub mrożonych) i świeżych ziół czy imbiru. Woda przygotowana w ten sposób nabiera delikatnego smaku i aromatu, może być łatwiejsza do zaakceptowania jako stały element dnia.

Jak wypracować nawyk picia wody?

Dla niektórych picie wody to naturalna czynność powtarzana kilka razy w ciągu dnia. Istnieje duża grupa osób, która wody po prostu nie lubi i najchętniej unikałaby tej czynności. Pomocne mogą okazać się:

    • aplikacje w telefonie
    • alarmy ustawione na konkretną godzinę
    • przygotowanie habit trackera – tabelki z poszczególnymi dniami miesiąca i narysowanymi szklankami wody, które należy wypić, i skreślanie kolejnych szklanek (sprawdzi się jedynie u osób, które cały dzień spędzają z kalendarzem lub notatnikiem pod ręką)
    • rozpoczynanie dnia od wypicia szklanki wody – dobry nawyk pociąga za sobą kolejne
    • narysowanie na butelce wody kresek oznaczających konkretną godzinę (między porą pobudki i pójścia spać) – każda kreska sugeruje, do której godziny powinniśmy wypić określoną ilość wody

Wnioski? Pij wodę na zdrowie! I z co najmniej kilkunastu innych powodów.

Dr Lifestyle

Author: Dr Lifestyle

Dietetyk blogujący o zdrowym podejściu do zdrowego stylu życia, odchudzaniu bez nakazów i zakazów, pozytywnej motywacji, podróżach i tematyce kobiecej.

zobacz artykuły