Narodziny dziecka to bez wątpienia jedno z najbardziej wyjątkowych chwil w życiu każdej kobiety. Wiąże się z tym wiele zmian zarówno w życiu jak i w Twoim ciele. Zaraz po porodzie następuje tzw. czas połogu. Czas jego trwania jest zależny od formy rozwiązania ciąży i organizmu kobiety. Ciało oczyszcza się i doprowadza do równowagi sprzed okresu ciąży.Zaraz po porodzie nie myślisz o ćwiczeniach, zdrowej diecie i własnej pielęgnacji. Zostałaś postawiona w nowej sytuacji życiowej i musisz się w niej odnaleźć. Nocne karmienia i poporodowe oczyszczanie ciała nie sprzyja motywacji do ćwiczeń. Mimo to znajdź dla siebie chwilkę. Czas połogu działa na Twoją korzyść. Możesz dla siebie zrobić kilka prostych rzeczy, które będą miały ogromny wpływ na późniejszą estetykę i funkcjonowanie ciała.

Ćwiczenia = rehabilitacja

Nie zaczynamy od poporodowego maratonu czy crossfitu. Ćwiczenia mają mieć charakter rehabilitacyjny. Wprowadzaj je stopniowo gdy będziesz czuła się na siłach.

Zaraz po urodzeniu dziecka macica będzie się obkurczać. Możesz jej w tym pomóc i jeszcze będąc w szpitalu jak najczęściej leżeć na brzuch. Wykonuj to oczywiście w miarę własnych możliwości. To pierwszy krok w odzyskiwaniu sprawności.

Inna podstawową czynnością, która będzie zarazem ćwiczeniem, to wciąganie brzucha. To najprostsza forma na ćwiczenie mięśnia poprzecznego brzucha. Bardzo ważnego w późniejszej funkcji i estetyce brzucha.

Jeśli urodziłaś przez cięcie cesarskie bardzo istotne będzie dla Ciebie mobilizacja blizny poporodowej. Jest to konieczne by zapobiec zrostom pooperacyjnym, które mogą skutkować później przykurczami i przygarbioną sylwetką przez blokadę wyprostu ciała. Jedna z możliwości aktywizacji blizny po porodzie to położyć obie dłonie płasko na całej długości blizny i bez przesuwania dłoni po skórze zataczając koła.

Po ok 8 - 14 dniach (w zależności od formy rozwiązania ciąży i Twojego samopoczucia) można podejmować dodatkowe formy rehabilitacji. Wiele ćwiczeń możesz wykonać przy okazji w ciągu dni jak np. stojąc w progu starać się sięgnąć górnej futryny. Pomoże ci to rozciągnąć i wyprostować sylwetkę, a w przypadku cięcia cesarskiego, to kolejny sposób na zrosty.

Dieta

Pierwsze tygodnie połogu zazwyczaj wiążą się z nawałem pokarmu. Ciało potrzebuje więcej kalorii na dobę niż w którymkolwiek z etapów ciąży. Nie otrzymujesz jednak dyspensy do objadania się byle czym. Potrzebujesz energii i substancji odżywczych do zajmowania się noworodkiem, laktacji i regeneracji organizmu. Oznacza to zdrową zrównoważoną i bogatą dietę. Warzywa, owoce, różne kasze i ryże, nabiał, mięso i tłuszcze. To wszystko powinno znajdować się w Twoim menu. Dieta matki karmiącej to mit, który nikomu nie służy.

Łatwo tu jednak o rozpęd. Nieregularne posiłki i wieczne podjadanie potrafią sprawić ze nadliczbowe kg łatwiej zostają po porodzie z nami? Jaki jest zatem złoty środek? Drobne zmiany jak np. kanapki na lekkim chrupkim pieczywie lub zamiana ziemniaków na kasze o większych walorach odżywczych pomogą Ci zaspokoić głód i dostarczyć potrzebne mikroelementy. Idealne na śniadanie będą owsianki z owocami, ziarnami i orzechami. Dla zabieganych mam, doskonale sprawdzą się również koktajle. Proste szybkie i łatwe do zabrania wszędzie ze sobą. Dodaj do nich biały ser, oliwę z oliwek i płatki owsiane, a Twój koktajl zyska tytuł posiłku i okaże się bardzo sycący :)

Pielęgnacja

Skóra na brzuchu po porodzie będzie wymagała od Ciebie najwięcej cierpliwości. Nawet do roku czasu może nie wyglądać jak sprzed okresu ciąży. To jak szybko skóra będzie się ściągać jest niezwykle indywidualną sprawą. Zależną od kolagenu w naszej skórze i indywidualnych tendencji.

Ja po trzech ciążach zauważyłam jednak różnice w czasie gdy pielęgnowałam skórę i gdy przykładałam do tego tematu mniejsza uwagę. O skórę warto dbać już w czasie ciąży. Nawilżanie skóry pomoże uchronić ja przed rozstępami. Nie mamy jednak w tym polu gwarancji. Jednak nawilżanie skory w czasie ciąży będzie miało duże znaczenie po ciąży. Właśnie w czasie połogu i jeszcze długo po dobrze nawilżona skóra będzie dużo łatwiej się wchłaniał. Peelingi i natłuszczanie to podstawowe zabiegi jakie możemy zaserwować sobie w czasie połogu.

Czas połogu to bez wątpienia czas dla Ciebie i Twojego dziecka. Wykorzystaj go i wyciągnij z niego wszystko co najlepsze. Hormony wydzielane w tym czasie działają na Twoją korzyść. Nie spiesz się i słuchaj swojego organizmu. Jeśli nie przegapisz tego okresu, dużo łatwiej wrócisz do formy :)

 

Trzymam za Ciebie kciuki!

Angelika Pióro Personal Trainer - Fit mom

Author: Angelika Pióro Personal Trainer - Fit mom

Cześć! To ja - szczęśliwa mama trójki dzieci, z wykształcenia jestem rehabilitantką, instruktorką kulturystyki i fitnessu. Startowałam w zawodach bikini fitness, zajmując miejsca w pierwszej dziesiątce. Mam nadzieję, że natchnę Was do codziennej pracy nad własnym ciałem. Wystarczy kilka wskazówek, dobry plan i solidna motywacja, by z kanapowego lenia zmienić się w prawdziwą fitness gwiazdę!