Temat emocji jest bardzo rozległy, dlatego będziemy do niego często wracać. Dzisiaj zaserwuję Wam dawkę emocji, a dokładniej opowiem jak ugryźć i nie udławić się naszymi stanami emocjonalnymi. A Wy jak rozumiecie pojęcie emocji?

Pewnie najczęściej słyszycie: "Naucz się radzić sobie z emocjami" - to stwierdzenie przedstawia je w nie najlepszym świetle, a ostatnio stało się modną wymówką i wyrzutem. Pewnie, że można się tego nauczyć, ale najpierw trzeba zrozumieć swoje emocje i je odróżnić. Wydaje się skomplikowane?

Emocja, to nasza własna interpretacja danego bodźca, która uruchomiona przez myśli prowokuje ciało. Zwykle odróżniamy pozytywne i negatywne emocje, czyli np. radość, ekscytacja, ulga, ciekawość, zazdrość, gniew, smutek, lęk, frustracja. Rzadziej lub wcale, interpretujemy je głębiej i obiektywniej. Dobrym przykładem jest lęk, który - uznany za nielubianą przez nas emocję - jest przydatny. Co więcej - bez lęku nie moglibyśmy funkcjonować! Zobaczcie sami: wyobraźcie sobie sytuację, że spotykamy na swojej drodze lwa, groźnego psa lub inne zwierzę, które wzbudza w nas strach. Naszą pierwszą reakcją jest lęk i szukanie sposobu ucieczki i ochrony, a to właśnie lęk pobudza nasz organizm do mobilizacji i szukania wyjścia z sytuacji. Więc gdyby nie lęk, to co zrobilibyśmy w takim momencie?

1. Emocje są ulotne 

Każda radość, czy rozczarowanie i smutek mijają. "Czas leczy rany" - w przypadku emocji jest to prawdziwe. Wspomnienia pozostają w głowie człowieka na zawsze, ponieważ najlepsza pamięć, którą możemy się posługiwać, to właśnie pamięć emocjonalna. Stąd tak łatwo przypominamy sobie ważne dla nas wydarzenia. Słuchając muzyki, która dobrze nam się kojarzy czujemy emocje towarzyszące temu wspomnieniu – rzecz jasna o mniejszej sile. Każda emocja słabnie po czasie – prędzej czy później, ale najczęściej po upływie czasu zupełnie inaczej patrzymy na daną sprawę.

2. "Zawsze bierz pod uwagę fakt, że możesz się mylić. "- Terry Pratchett

I zawsze bierzcie pod uwagę to, że emocje nie są faktami. To tylko i wyłącznie Wasze spojrzenie na sytuację. Nie wymagajcie od innych ani nie łudźcie się, że każdy interpretuje dane zdarzenie tak samo. Ile ludzi – tyle spostrzeżeń. Więc zastanówcie się, czy coś może być faktem, jeśli każdy widzi to inaczej? Nie. Fakt jest jeden - nie liczą się wyobrażenia, intuicje, przeszłe doświadczenia. Fakt jest albo go nie ma.

3. Nikt poza Tobą nie ma wpływu na Twoje emocje

Jedziemy samochodem i często denerwujemy się na innych kierowców - jedni reagują bardzo nerwowo, inni niekoniecznie. To nie jest wina tego pirata drogowego, że akurat Ciebie jego zachowanie wyprowadza z równowagi. Kolejka w sklepie – jedni wyluzowani czekają na swoja kolej, inni niecierpliwią się z każdą minutą. Wina kolejki? Pani w kasie? Sklepu? Nie. Takich sytuacji w życiu codziennym spotyka nas mnóstwo i to Ty sam odpowiadasz za to, co czujesz.

4. Ciało oddziałuje na nasze emocje

Im szybciej zrobicie coś ze swoim ciałem, zamiast dręczyć się i spinać z gniewu, frustracji, czy zmartwień - tym lepiej. Każdy ma swoje sposoby na relaks - kąpiel, czekolada, sport, serial - najważniejsze to rozluźnienie. Otwórzcie swoje ciało, wyprostujcie sylwetkę, głowa do góry - dosłownie i w przenośni, wykrzyczcie swoje żale i tym samym obniżycie poziom kortyzolu – hormonu stresu, a podwyższycie testosteron i zmobilizujecie organizm do działania.

5. Zmieniaj błędne przekonania

Zastanówcie się i zapiszcie swoje przekonanie, które Was nurtuje/dekoncentruje, a przede wszystkim wprowadza negatywne odczucia.

Przykład błędnego przekonania:  "Jestem wściekły, bo nic nie idzie po mojej myśli."

Skutki tego myślenia: negatywne myślenie, nakręcanie się i podwyższanie złości, zawężenie rozumienia, zły nastrój - gorszy dzień, brak wiary w siebie, wyżywanie się na bliskich, brak działania i szukania rozwiązań, stanie w miejscu.

Poprawne przekonanie: Skupiam się na szukaniu rozwiązania, a nie marnuję czasu i energii na frustrację i nerwy.

Następnie znajdźcie argumenty, które wskazują, że Wasze pierwsze przekonanie nie jest faktem – po prostu przypomnijcie sobie "ile już rzeczy w życiu wyszło po Waszej myśli". A teraz zmotywowani, że jednak coś Wam w życiu wyszło możecie wrócić do punktu 2. i nie sugerować się przekonaniami pod wpływem emocji.

6. Nie analizuj!

Chyba najgorsze, co możemy robić pod wpływem jakichkolwiek emocji to analiza tego, co akurat siedzi w naszej głowie. Emocje powodują zawężenie uwagi i myślenia, co powoduje, że na daną sytuację patrzymy tylko przez pryzmat swoich odczuć. A kto powiedział, że one są właściwe? Zawsze najlepszą radą jest ochłonięcie i obiektywne spojrzenie na sprawę.Analizie mówimy NIE!

Czy czasami nie byłoby prościej wyłączyć myślenie i poczekać aż "ułoży się samo"? Spróbuj. Nie idzie? Bo mówiąc sobie "nie myśl" prowokujesz, więc zwyczajnie odwróć swoją uwagę, zajmij się czymś innym, zadzwoń do kogoś, wyjdź na spacer. Wprowadź w swoje życie nawyk - niedziałania pod wpływem emocji i odwracania uwagi od natrętnych myśli.

Życie bywa często nieprzewidywalne i psuje nam pięknie zaplanowane dni - najlepszą metodą jest zaakceptowanie tych wyzwać i pomimo tego z uśmiechem na twarzy dążenie do swojego.

Dominika Kuchta

Author: Dominika Kuchta

Sport to moja pasja, miłość i sposób na życie. Jestem psychologiem sportu, który oddał swoje serce koszykówce, ale nie zawsze jest jej wierny. Dni spędzam w klubach z zawodnikami i trenerami, na zgrupowaniach kadry i najważniejszych imprezach sportowych. Współpracuję z reprezentantami Polski i sportowcami najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce (nie tylko w koszykówce). "Sportem żyję" - pod tym hasłem znajdziecie mnie wszędzie. https://www.facebook.com/sportemzyje/

zobacz artykuły