Z nami zdrowo
Zaloguj się

Logowanie

Nazwa użytkownika *
Hasło *
Pamiętaj mnie
Zaloguj się za pomocą konta
Diety i fitness 2019-10-30

Lody, czekolada, hamburgery - dlaczego powinieneś to jeść, jeśli chcesz być fit!

Widząc ten tytuł sporo osób pewnie pomyśli, że wkradła się tu jakaś literówka i że tytuł artykułu

... Czytaj więcej...

Śmieci jednego człowieka są skarbem dla innego uznał Dan Barber, szef kuchni z Nowego Jorku i od ponad 2 lat karmi swoich gości daniami z resztek. Pomysł okazał się sukcesem. Jego restauracja Blue Hill w zeszłym roku wygrała plebiscyt na najlepszy lokal w Stanach Zjednoczonych, trafiła także na listę 50 najlepszych na świecie. Wiosną Dan Barber w Londynie otworzył restaurację, w której z resztek gotowali kulinarni celebryci. Miejsca rozeszły się błyskawicznie

Kucharz gotuje gulasz z łodyg białej kapusty, a tosty piecze z niewykorzystanych w czasie śniadania płatków owsianych. Makaron robi z dojrzałej cukinii i marchewki. Eksperymentuje z pleśnią sera i podrobami. Klasyczne brytyjskie fish&chips smaży z ości i skóry. Takie nietypowe menu Dan Barber traktuje nie jak chwilową modę, a zwrócenie uwagi na problem marnowania żywności.

Co roku na całym świecie w koszu ląduje 1/3 produkowanego jedzenia. Co drugi Polak przyznaje się, że wyrzuca produkty, których nie zjadł. Rocznie do śmietnika przeciętnej 4 osobowej rodziny trafiają 2 tysiące złotych. Tyle tracimy, kupując za dużo i niewykorzystując wszystkiego, co mamy w lodówce. Najwięcej wyrzucamy chleba, wędlin i owoców.

Nie marnuj, bądź trendy

Polska, gdzie wyrzuca sie 9 milionów ton jedzenia, jest w pierwszej piątce europejskich krajów marnujących żywność. Na świecie prym wiodą Amerykanie. W ich domach prawie 40 procent zawartości lodówki trafia nie na talerz, a do śmietnika. By zmienić te nawyki, w tym roku uznani kucharze i blogerzy kulinarni rozpoczęli akcje #nowasted - niezmarrnowany.

W kuchniach wielu restauracji pojawiły się pudełka, do których wrzucane są niewykorzystane w czasie przygotowania dania obierki, końcówki warzyw, kawałki mięs. Na ich bazie kucharze robią bulion czy sos. W domowych kuchniach świetnym sposobem na wykorzystanie resztek jest kiszenie, mrożenie oraz fermentowanie. Najlepszym jednak - rozsądne robienie zakupów. Dobry plan i kartka w ręku to podstawa. Tym, dla których wydaje się abstrakcją, niech przekona zysk. Przy odpowiednim wyborze produktów, każdego dnia możemy zaoszczędzić nawet 45 złotych.

Przepis na oszczędzanie

Pieniądze zostaną w kieszeni, jeśli nauczymy się odpowiednio wykorzystywać to, co zostało z obiadu czy kolacji. Kilka łyżek kaszy zamiast wyrzucać, można wymieszać z miodem oraz owocami i następnego dnia zaserwować na śniadanie. Łyżkę płatków owsianych wystarczy dodać do ciasta i kawałka niezjedzonego banana, wbić jajko, dosypać mąki i z wymieszanego ciasta usmażyć chrupiące placuszki. Resztki kochają sałatki, które można przyrządzać w dowolnych kompozycjach. Kawałki warzyw wspólnie ugotowane mogą zmienić się w zaskakującą smakowo kremową zupę. Łodygi brokuła czy pietruszki zblendowane wrócą na talerz w postaci pesto. Polubi je jedna cukinia cieńko starta obieraczką do warzyw i wrzucona na kilka minut do wrzątku. Wyjęte nitki wymieszane z doprawionym sosem będą fit wersją makaronu.

Skórki cytryny i pomarańczy, koniecznie wyparzonych, można zasypać cukrem, zalać gorącą wodą, zamknąć w szczelnym słoiku i czekać aż oddadzą cały swój aromat. Taki ekstrakt będzie idealnym, naturalnym dodatkiem do ciast, kremów czy deserów.

Resztki mają wzięcie

W sieci jest już sporo aplikacji, które ułatwiają gotowanie z tego, co mamy do dyspozycji. Wystarczy podać produkty, by po chwili dostać przepis na danie, które z nich możemy zrobić. Na blogach kulinarnych pojawia się też menu z #nowasted i w nim apetyczne propozycje. W kuchni, jak w życiu, pożądana jest fantazja i kreacja. Nie trzeba się sztywno trzymać przepisów. Niech pomysł na obiad tworzą składniki, które czekają w lodówce czy szafkach. Zanim wybierzemy się na kolejne zakupy i napakujemy do toreb więcej niż trzeba, lepiej zrobić domowy remament i wyczarować z resztek danie warte gwiazdki Michelin. To naprawdę jest możliwe. Przecież 2/3 wyrzucanego na całym świecie jedzenia nadawałoby się do zjedzenia, gdyby tylko ktoś dał mu szansę.

Jedną z takich propozycji jak stworzyć coś z „niczego” są szparagi z jajkiem. Zobaczcie jakie to proste!

Przepis na szparagi z jajkiem

Zostało Ci jedno jajko i kilka zwiędłych szparagów? Jeśli znajdziesz jeszcze w lodówce plaster szynki, będzie już całkiem luksusowo. Przepis na smaczny lunch lub kolację gotowy w kilka chwil.

Składniki:

  • 3-4 szparagi
  • plaster szynki
  • jajko
  • sól/pieprz
  • łyżka soku z cytryny

Sposób przygotowania:

Szparagi myjemy, obcinamy końcówki, wrzucamy do zimnej wody i gotujemy do miękkości. Gorące odcedzamy i owijamy szynką. W małym garnku zagotowujemy wodę z sokiem z cytryny.W gorącej wodzie robimy wir widelcem i w sam jego środek wbijamy delikatnie jajko. Jajko gotujemy 3 minuty. Odcedzamy i ciepłe układamy na szparagach. Doprawiamy.

* Wszystkie dane i statystyki pochodzą z badań Federacji Polskich Banków Żywności.

Walcząc o ładną sylwetkę czy zdrowie, w pewnym momencie zawsze przyda nam się patent, który pozwoli spalić nam dodatkowe kalorie - np. po wieczorze z przyjaciółmi i pizzą w roli głównej czy spotkaniu z ciastem mamy. Nie ma problemu: czasami wystarczy naprawdę mały szczegół, by spalić trochę więcej i nie czuć wyrzutów sumienia.

Wracamy z tematem dotyczącym polskich produktów superfoods. Sprawdzimy wspólnie jakie specjały z warzywniaka mają super moc. Gotowi?

Nim soczyste nowalijki zawładną naszym smakiem, skrzynki na osiedlowych bazarkach wypełnią się botwinką w kolorze fuksji, a rzodkiewki nabiorą kruchości, warto podziękować składnikom, które rozpieszczały nas przez kilka zimowych miesięcy.

Jak jeść zdrowo w pracy? To pytanie, które zadają sobie wszyscy, którzy próbują zadbać o dietę. Łatwiej przecież jest kupić sobie słodką bułkę, niż wykombinować jakiś zdrowy posiłek. Ale czy na pewno? Oto kilka sposobów, które pozwolą ci w łatwy i przyjemny sposób zorganizować sobie zdrowe posiłki do pracy.

Utarło się przekonanie, że przygotowanie zdrowych posiłków jest strasznie czasochłonne. To nie do końca prawda: przy odpowiedniej organizacji zrobienie lunchboxa do pracy zajmie tyle samo czasu, co zrobienie kanapki z pszennej bułki i sera topionego. Ważne, by nauczyć się podstawowych zasad i wyrobić nawyk, który pozwoli nam zadbać o sylwetkę i zdrowie nawet kiedy pół dnia spędzamy w biurze poza domem.

1. Planując posiłki na ten tydzień weź pod uwagę czas spędzany w pracy. Najlepiej zabierz ze sobą dwa posiłki - jeden jako drugie śniadanie i drugi jako obiad lub trochę lżejszy od obiadu “lunch”. Spróbuj pomyśleć, na co masz ochotę w tym tygodniu i koniecznie uwzględnij te produkty podczas zakupów. Ważne, żeby już na początku tygodnia mieć w lodówce wszystko co niezbędne do przygotowania lunchboxów na cały tydzień. Jeżeli jeszcze wieczorem, po pracy specjalnie będziesz musiał iść do sklepu po coś do pudełka, nie będzie ci się chciało tego robić.

2. Wygospodaruj 20 minut wieczorem na zrobienie pudełek do pracy. Nigdy nie odkładaj tego na rano - zazwyczaj dzień przed mamy sporo motywacji, ale kiedy dzwoni budzik, zazwyczaj się ona ulatnia i jeśli będziesz miał do wyboru 5 minut drzemki, a 5 minut robienia potrawy, zawsze wybierzesz drzemkę.

3. Spróbuj gotować na więcej, niż raz. Jeśli gotujesz kaszę, ryż czy makaron, zawsze zrób więcej niż potrzebujesz - dzięki temu następnego dnia nie będziesz musiał od nowa wszystkiego gotować. Zależnie od twoich upodobań, możesz od razu zrobić lunchboxy na dwa dni lub odłożyć ugotowany produkt do pudełek i na jego bazie zrobić inne danie następnego dnia. Dla przykładu, możesz przyrządzić kaszę jaglaną i zrobić na jeden dzień pracy danie z kaszą, tartym jabłkiem, cynamonem i orzechami, a na drugi dzień, na bazie tej samej jaglanej, sałatkę z fetą, brokułem i kurczakiem, polaną oliwą z oliwek.

4. Dla wielu osób problemem jest brak pomysłów na dania. Świetnym sposobem są wszelkiego rodzaju sałatki oparte o ziarna: komosę, kaszę jaglaną, pęczak czy np. ryż dziki. Możemy przyrządzić je na wiele sposobów i nigdy nam się nie znudzą. Dodatkowo dzięki zawartości kaszy czy ryżu, są one bardziej syte niż standardowa sałatka i mogą pełnić rolę obiadu. Staraj się miksować składniki i próbować nowych smaków: nie ograniczaj się do jednego rodzaju. Dla przykładu, feta świetnie będzie pasowała do brokuła, ale już do sałatki z udziałem buraków lepiej sięgnąć po ser kozi. Mozarella z kolei sprawdzi się przy pomidorach i sosie pesto. Zamiast kasz możemy też robić różnego rodzaju zapiekanki. Większość z nich świetnie smakuje także na zimno, a jest bardzo łatwa i szybka do przygotowania. Standardem jest już zapiekanka makaronowa, ale nie tylko. Możemy zrobić także zapiekankę na bazie ryżu. Polecam również wszelkiego rodzaju zapiekane warzywa z farszem: cukinię, bakłażana, paprykę, pomidory… W skrócie: pomysłów jest mnóstwo i ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia.

5. Jeśli zdarzy ci się dzień bez pudełka, zamiast od razu sięgać po słodką bułkę, rozejrzyj się w okolicy. Teraz prawie wszędzie znajdziemy przynajmniej jeden sklep, w którym będziemy mogli kupić zdrową przekąskę, czy świeże owoce i warzywa. Jeśli w twojej okolicy nie ma nic takiego - sięgnij np. po wafle ryżowe. Niech brak śniadania w pracy nie będzie dla ciebie wymówką: za tą samą cenę co drożdżówka jesteś w stanie kupić zdrowe co nieco.

Przygotowywanie posiłków do pracy to tak naprawdę tylko i wyłącznie kwestia wprawy. Na samym początku mamy problem z wymyślaniem dań czy znalezieniem chwili na gotowanie, ale zapewniam, że jeśli damy sobie tydzień - będzie dużo lepiej. Warto szukać inspirujących przepisów w internecie i nie bać się eksperymentować. Nikt nie będzie patrzył krzywo na twoje pudełka: dbanie o zdrowie jest w modzie.

Moda na superfoods, czyli nieprzetworzoną żywność zawierającą cenne dla organizmu człowieka składniki, trwa w najlepsze. Dziś zaglądamy do naszych polskich ogródków i na bazary aby sprawdzić jakie produkty z wielką mocą możecie znaleźć właśnie u nas. Zapraszamy!

Strona używa plików cookies, aby ułatwić Tobie korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Więcej informacji