Gdyby uznać telewizyjne reklamy za guru źródeł wiedzy, musiałabym odpowiedzieć na pytanie w tytule twierdząco kiwając głową (koniecznie z szerokim uśmiechem, dzierżąc w ręku torbę z kilkoma opakowaniami różnych suplementów). Na szczęście dysponujemy znacznie bardziej wiarygodnymi informacjami – wynikami niezależnych badań naukowych, które nie pozostawiają wątpliwości. Większość suplementów diety robi pożytek wyłącznie ich producentom. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Suplementy kontra leki

Wprowadzenie suplementów na rynek nie jest związane z tak rygorystycznymi zasadami, jak w przypadku leków. Dopuszczenie suplementów do obrotu wiąże się jedynie z deklaracją ich składu w odpowiednim organie, w przypadku leków są one badane przez wiele lat w warunkach laboratoryjnych, a następnie przeprowadzane są testy na organizmach żywych. Taki rygor w kontekście leków pozwala uniknąć niepożądanych efektów stosowania leków, takich jak za duże (lub zbyt małe) dawki substancji czynnych czy zanieczyszczenie. W przypadku suplementów gwarantem składu produktu jest słowo producenta.

Leki w odróżnieniu od suplementów są to produkty o określonym celu leczniczym, mają wyraźne kryteria stosowania, znane są ich efekty uboczne oraz zostały przebadane pod kątem bezpieczeństwa stosowania u ludzi.

Różnice między zasadami rejestracji suplementu diety a leku wskazują, że do suplementów należy podchodzić z dozą ograniczonego zaufania. Oczywiście na rynku są dostępne wysokiej jakości suplementy renomowanych marek, ale do nowych, podejrzanych preparatów dostępnych na internetowych aukcjach, obiecujących niesamowite efekty terapeutyczne powinniśmy mieć ograniczone zaufanie.

Czy branie multiwitamin ma sens?

Z założenia preparaty multiwitaminowe dostarczają szeregu witamin, których człowiek nie jest w stanie sobie dostarczyć, gdy nie stosuje diety zróżnicowanej i zbalansowanej opartej na warzywach, owocach i innych produktach.

Tyle w teorii. Jednakże wśród nabywców multiwitamin są jednak osoby, których dieta jest bogata w różnego rodzaju produkty i dostarczanie ich z zewnątrz bardzo często powoduje, że dochodzi do przekroczenia norm ich spożycia.

U osoby stosującej urozmaiconą dietę, bazującą na wartościowych produktów stosowanie takich preparatów może obciążać organizm przez zbyt duże dawki poszczególnych witamin i składników mineralnych.

Stosowanie suplementów diety ma sens wtedy, gdy jesteśmy w grupie ryzyka niedoborów pokarmowych lub przez szczególne wskazania (np. uprawianie wymagającego sportu) mamy większe zapotrzebowanie, niż dałoby się je pokryć tradycyjną dietą.

Preparaty multiwitaminowe mogą mieć sens w przypadku osób starszych, których dieta jest mało urozmaicona, uboga w świeże owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste. Jednak zanim kupicie multiwitaminę Dziadkom, upewnijcie się, że nie przyjmują innych preparatów dostarczających witamin i składników mineralnych.

Największy błąd w przyjmowaniu multiwitamin

O ile wielka kumulacja może być pożądana przez osoby grające w totka, tak nie polecam jej w przypadku dobierania suplementów diety.

Jeśli Ty lub ktoś z Twoich bliskich stosujecie preparaty:

  • Na włosy i paznokcie
  • Poprawiające koncentracje
  • Multiwitaminę
  • Na lepszy sen
  • Na inną przypadłość wymyśloną przez agencje marketingową promującą suplement diety

… Narażacie się na akumulację składników mineralnych i witamin w organizmie. Zasada „im więcej tym lepiej” nie działa w przypadku wysycenia organizmu składnikami odżywczymi – potrzebujemy tyle, ile jest określone dla naszej populacji. Nie mniej, ale też nie więcej.

Zupełnie tak, jak ze zdrowym odżywianiem. Dieta bazująca na wartościowych, odżywczych produktach sprzyja, ale jeśli będziemy dostarczać organizmowi zbyt dużo (nawet zdrowego) pożywienia, doprowadzimy do nadwagi a później otyłości, które mają poważne konsekwencje zdrowotne.

Po raz kolejny najlepszą zasadą jest UMIAR!

Szczegółowe informacje o zapotrzebowaniu na poszczególne witaminy, składniki mineralne, makroskładniki i energię znajdziesz w wytycznych -> NORMY ŻYWIENIA DLA POPULACJI POLSKI 2017. Zastanawiasz się, które suplementy warto brać? Zdecydowanie, dla większości Polaków obowiązkowa okazuje się suplementacja witaminy D3. Przeczytaj nasz artykuł z Nowymi wytycznymi suplementacji witaminy D3 przez Polaków.

Dr Lifestyle

Author: Dr Lifestyle

Dietetyk blogujący o zdrowym podejściu do zdrowego stylu życia, odchudzaniu bez nakazów i zakazów, pozytywnej motywacji, podróżach i tematyce kobiecej.

zobacz artykuły