Z nami zdrowo
Zaloguj się

Logowanie

Nazwa użytkownika *
Hasło *
Pamiętaj mnie
Zaloguj się za pomocą konta
Aktualności 2019-08-16

Mniej mięsa, więcej warzyw – czas na fleksitarianizm!

Ekolodzy alarmują. Jemy stanowczo za dużo mięsa, a jego masowa produkcja druzgocąco wpływa na

... Czytaj więcej...

Okres przedświąteczny przed oraz samo Boże Narodzenie to wyjątkowy czas w roku. I nawet jeśli nie każdy święta kocha to nie trudno zauważyć, że mamy dla siebie jakby trochę więcej cierpliwości, ciepła, życzliwości i chętniej pomagamy.

Prezenty powinny być przyjemnością. Nie tylko dla tych, którzy je dostają, ale i obdarowujących. Pomysły wypełnione stresem, nerwowym bieganiem między sklepowymi alejkami i totalną pustką w głowie nie mają w sobie nic ze świątecznej magii. Może więc w tym roku spróbujecie zwrócić uwagę na to, czego naprawdę potrzebują Wasi bliscy i nie ulegać presji reklamy, która sugeruje, że im więcej kupimy, tym będziemy szczęśliwsi?

Praca, dom, rozwój osobisty, nauka, dzieci, relacje z bliskimi, sport, zdrowe odżywianie, regularna profilaktyka i badania, kultura… Lista możliwości naszych czasów zdaje się nie kończyć. Jednocześnie nasze zasoby mają ograniczoną ilość – nie zawsze jesteśmy w stanie zrobić wszystko. A przecież chcielibyśmy! Trzeba poznać własne potrzeby i priorytety, ale jeśli okaże się, że doba i tak jest za krótka, warto skorzystać ze sprawdzonych sposobów na zwiększenie poziomu energii w ciągu dnia.

Guarana jako dodatek do koktajlu

Za egzotycznie brzmiącą nazwą kryje się roślina wywodząca się z Amazonii. Do Europy została przywiedziona w XVII lub XVIII wieku i zyskała popularność, dzięki swojemu szerokiemu i skutecznemu działaniu.

Pobudzające działanie tej rośliny opiera się na działaniu kofeiny wspieranej związkami chemicznymi takimi jak:

  • Taniny
  • Katechiny
  • Inne związki z grupy alkaloidów (teofilina, teobromina).

Guarana powoduje pobudzenie organizmu, wpływa na zdolność koncentracji i zapamiętywania, ma właściwości antyoksydacyjne, zmniejsza uczucie znużenia i zmęczenia.

Najlepiej spożywać guaranę w formie sproszkowanej, jako dodatek do smoothie i koktajli (ma bardzo suchą, piaskową konsystencję).

Czy kawa wypłukuje magnez?

Polacy często cierpią na niedobór magnezu, co odbija się na komforcie życia. Magnez jest bowiem współodpowiedzialny za tworzenie kośćca, reguluje metabolizm składników odżywczych, bierze udział w regulacji poziomu innych elektrolitów, redukuje stres i uczucie zmęczenia, wpływa pozytywnie na tkankę nerwową, reguluje prawidłową pracę mięśni, spowalnia proces starzenia.

Z magnezem wiąże się pewien mit utworzony przez producentów suplementów diety, którzy demonizowali spożycie kawy. Producenci poprzez reklamy i manipulacje utworzyli w głowie odbiorców obraz kawy, która przyczynia się do jego „wypłukiwania” z organizmu. Miało to nieść za sobą potrzebę uzupełniania poziomu tego pierwiastka przy wsparciu ich suplementów. W świetle badań naukowych udowodniono, że kawa nie tylko nie „wypłukuje” magnezu, ale jest też źródłem tego składnika w diecie.

Spożywanie 3-4 filiżanek wysokiej jakości kawy dziennie jest bezpieczne dla zdrowia i stanowi dobry sposób na pobudzenie.

Odżywcza dieta

Jeśli chcesz mieć więcej energii na co dzień, zadbaj o to, aby Twoja dieta była odpowiednio zbilansowana.

Zarówno niedobór, jak i nadmiar składników jednego typu mogą powodować poważne konsekwencje zdrowotne często objawiające się zmęczeniem, apatią czy nawet depresją.

Wpływ wartościowej diety na samopoczucie i poziom sił witalnych nie jest pozbawioną dowodów propagandą – to fakty, o których przekonasz się na własnej skórze już miesiąc po wprowadzeniu zdrowszych nawyków żywieniowych.

Regularna aktywność fizyczna

Mogłoby się wydawać, że aktywność i celowe „męczenie się” w postaci spaceru, biegania, jazdy na rowerze czy może wykonywania codziennych czynności domowych jest czynnikiem, który tylko dodatkowo przyczynia się do pożerania naszej energii.

Jednak takie aktywności, w dłuższej perspektywie przynoszą mnóstwo korzyści:

  • zwiększają naszą wydolność,
  • poprawiają ukrwienie narządów wewnętrznych i usprawniają ich pracę,
  • dostarczają większej ilości tlenu do narządów takich jak serce czy mózg
  • pozwalają spalić tkankę tłuszczową, przez którą musimy wkładać więcej energii w wykonywanie codziennych czynności
  • wspomaga za prawidłowy rozwój tkanki mięśniowej, która również po zaprzestaniu tej aktywności będzie dużo bardziej aktywna metabolicznie i pozytywnie wpłynie na spalanie kalorii i utrzymanie właściwej masy ciała
  • przyczyniając się do redukcji wagi, zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych (jak np. cukrzyca), które zdecydowanie nie ułatwiają korzystania z życia

Nie zapominajmy, że aktywność fizyczna pozwala zredukować poziom stresu i umożliwia wyładowanie negatywnych emocji.

Odpowiednie nawodnienie

Odpowiednie spożycie wody w ciągu dnia jest jednym z czynników, które istotnie wpływają na samopoczucie. Jej niedobór wiąże się z obniżonym samopoczuciem, sennością, brakiem siły, rozdrażnieniem, dekoncentracją i pogorszeniem procesów myślowych.

Bardzo istotną kwestią w przypadku odwodnienia jest to, że pojawia się zanim, odczujemy jego pierwsze objawy. Pamiętajmy o tym, by spożywać płyny w ciągu całego dnia, nawet gdy niekoniecznie czujemy silne pragnienie. Dobre nawodnienie z pewnością pozwoli się przyczynić do zwiększenia energii i przełoży się na łatwiejsze myślenie.

(W celu określenia odpowiedniego spożycia wody można skorzystać z tego kalkulatora.

Odpowiednia ilość snu oraz uregulowany cykl dobowy

Sen jest jedną z przyjemniejszych i kluczowych czynności wykonywanych, które służą regeneracji organizmu i przywracania energii potrzebnej do działania. Nie żałuj go sobie!

W przypadku snu najważniejszą kwestią jest jego jakość, a nie tylko sam czas trwania. Jakość wiąże się z odpowiednim cyklem dobowym, który nie jest zakłócony poprzez zarywanie nocy przed telewizorem lub częste imprezy. Sen pozwala przywrócić czynności poznawcze do właściwego poziomu, umożliwia właściwą koncentracje, zapewnia odpoczynek mięśniom, umożliwia ich rozrost i regeneracje po treningu, pozwala zredukować stres oraz zmęczenie.

Niestety – nie da się wyspać na zapas.

Dodatkowe źródła

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5786912/
  • https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0123310
  • Frydrych-Szymonik Aleksandra, Augustyn Gabriela, Szyguła Zbigniew. Znaczenie snu i sposoby poprawy jego jakości u sportowców = Impact of sleep and methods to improve its quality in the context of sporting activities. Journal of Education, Health and Sport. 2016;6(5):157-176. eISSN 2391-8306

Czy tak jak ja uwielbiacie świąteczny czas i smakołyki? Jeśli tak, to jestem pewna, że ten przepis Was oczaruje: smakiem, łatwością przygotowania i krótkim czasem, jakiego potrzebujecie, by je zrobić! Podczas pieczenia, w całym domu pachnie...świętami! Spróbujecie koniecznie!

Święta to z jednej strony przepiękny czas, pachnący choinką, kojarzący się z rodziną, spokojem i szczęściem. Z drugiej strony - dla niektórych to także czas stresu i wyzwań. Jak jeść zdrowo, kiedy wokół pełno tradycyjnych, nie zawsze fit posiłków? Czy pozwolić sobie na wszystko, czy jakoś się kontrolować? Jeśli zastanawiacie się, jak przetrwać święta i jednocześnie cieszyć się pierogami i ciastami od babci, mam dobrą wiadomość - da się to zrobić. I wcale nie jest to takie trudne.

Wiele osób zastanawia się, jaką taktykę obrać w trakcie świąt - zamknąć oczy i nie liczyć kalorii ani ilości pochłanianych dań, podejść do sprawy rozsądnie, a może… kontynuować swoje żywienie i obyć się bez ciasta i innych świątecznych przysmaków?

CO ZROBIĆ, ŻEBY MIEĆ CIASTKO I ZJEŚĆ CIASTKO - CZYLI BYĆ FIT W ŚWIĘTA BEZ WYRZECZEŃ

1. Spróbuj wszystkiego - po kawałku

Zamiast rezygnować z jednej czy drugiej rzeczy, po prostu spróbuj każdej z nich po kawałku. W ten sposób jednocześnie zaliczysz wszystkie ulubione potrawy, a ich ilość skutecznie zaspokoi też głód. Po takim testowaniu nałóż sobie na talerz te rzeczy, które najbardziej ci zasmakowały.

2. Pamiętaj o nawadnianiu

Odpowiednia ilość wody w ciągu dnia nie tylko jest po prostu zdrowa, ale też pozwoli trzymać apetyt w ryzach. Bardzo często zdarza się, że będąc spragnieni odczytujemy te sygnały jako głód. Przy odpowiedniej podaży wody w ciągu dnia nie będziemy się przejadać i zjemy odpowiednią ilość posiłków.

3. Nie zapominaj o ruchu!

Spokojnie - nikt nie każe ci w Wigilię wskakiwać w dres i ćwiczyć. Warto jednak wyciągnąć rodzinę na długi spacer lub zaproponować im inną formę ruchu. Ruszając się nie tylko mamy możliwość spalenia nadprogramowych kalorii, ale też zwiększenia naszego dziennego zapotrzebowania kalorycznego - a to z kolei oznacza, że możemy więcej zjeść, bez szkody dla naszej sylwetki.

4. Przygotuj dla rodziny zdrowe danie na wigilijny stół

Tradycyjne dania wigilijne są świetne, ale oprócz nich na stole mogą zagościć także inne potrawy. Jeśli możesz, przygotuj lekkie, zdrowe danie na Wigilię. Nie tylko dasz coś od siebie, ale także wzbogacisz wigilijny stół w jeszcze bardziej wartościowe potrawy.

5. Zacznij dobrze dzień

Dobrze jest zacząć świąteczne dni od lekkiego śniadania, bogatego w wartościowe źródło białka, węglowodanów złożonych oraz warzyw. Taki lekki początek dnia nie tylko pozytywnie cię nastawi, ale zbilansuje trochę ewentualne wieczorne folgowanie z jedzeniem

6. Odpędź złe myśli

Święta to nie czas na wyrzuty sumienia, złe myśli czy liczenie każdej kalorii. Negatywne myśli nie tylko wpływają na twój nastrój, ale też mogą popychać cię do bezsensownych zachowań - jak ograniczanie jedzenia czy przejadanie się, bo “przecież i tak wszystko jedno”. To nieprawda! Uwierz, że dużo lepiej sprawdzi się kosztowanie wszystkich potraw w granicach rozsądku, niż przejadanie się na siłę i bez przyjemności, bo mamy zły humor.

7. Po świętach wróć na właściwe tory

Czyli wróć do treningów, przyrządź ulubione zdrowe dania i po prostu… zwyczajnie wróć do codzienności, bez rozliczania się, wchodzenia na wagę i mierzenia zbyt małych spodni. Im szybciej wrócisz do rutyny, tym lepiej twój organizm sobie poradzi ze świątecznym folgowaniem.

KILKA DNI NIC NIE ZMIENI

Najważniejszy przekaz jest bardzo prosty: kilka dni odstępstwa od diety nic nie zmieni. Owszem, waga na parę dni się zwiększy, a ciało wizualnie może trochę “spuchnąć”, ale po powrocie do swoich nawyków i diety, wszystko powinno szybko wrócić do normy. Warto o tym pamiętać i nie dać się zwariować: jasne, umiar jest wskazany, ale należy mieć z tyłu głowy myśl, że nawet jak nam się nie uda, to… nic się nie stało.

Zamiast patrzeć na kalorie, tłuszcze, czy niezgodność z naszą dietą - proponuję bardziej zwrócić uwagę na ilość, żeby najzwyczajniej w świecie się nie przejeść. Zatrucia pokarmowe i różne problemy żołądkowe spowodowane przejedzeniem to coroczny problem wielu osób.

Na co jeszcze powinniśmy patrzeć? Na… naszą rodzinę. W końcu święta to czas bycia razem, ciepła, miłości i spokoju. Nie psujmy tego nadmiernym skupianiem się na jedzeniu - zamiast tego dużo lepiej pomyśleć o tym, jak spędzić ten czas z najbliższymi.

W końcu Gwiazdka jest tylko raz w roku.

 

Nieskromnie mówiąc…to ciasto to hit! Dlaczego? Jego przygotowanie jest banalnie proste, nie wymaga wiele czasu, do jego wykonania nie użyjemy nawet grama białego cukru, a dodatkowo smakuje… rewelacyjnie! Rodzina potwierdziła, a ciasto zniknęło w zaledwie jeden dzień! Zachęcam Was do wypróbowania i zapisania tego przepisu! Gwarantuję, że wrócicie do niego nie raz!

Strona używa plików cookies, aby ułatwić Tobie korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Więcej informacji