Dobrze znasz sytuację, kiedy Twoje myśli krążą po głowie i nie pozwalają Ci zasnąć? Próbujesz "o niczym nie myśleć", a ich jest coraz więcej, tak jak problemów i zmartwień, których one dostarczają. Ta bezradność wobec głowy staje się męcząca i przygnębiająca. To właśnie sztuka mindfulness pomaga znaleźć spokój w pędzącym świecie i pomaga uwolnić się, pokazuje jak żyć, aby nie być podporządkowanym swoim myślom, lękom i przekonaniom.

Uważność - tak tłumaczone jest słowo mindfulness, które w ostatnim czasie stało się coraz bardziej popularne. W różnych miastach w Polsce możemy uczestniczyć w tego typu warsztatach np. Treningu Redukcji Stresu opartym na uważności (Mindfulness Based Stress Reduction) - jest to najbardziej znany trening mindfulness. Szkolenie trwa osiem tygodni, podczas których uczestnicy uczą się doświadczania i stosowania uważności. Badania udowadniają ogromny wpływ tej praktyki na obniżenie oznak stresu w organizmie, większą umiejętność relaksacji i rozluźnienia, radzenie sobie z bólem chronicznym, a co za tym idzie: lepsze samopoczucie, entuzjazm, radość z życia i pewność siebie. Czy głównym celem tego praktykowania jest relaks i poczucie szczęścia? Nie. Mindfulness ma dać Ci wolność od wspomnianych reakcji na myśli, uczucia i doświadczenia w naszym życiu.

Akceptacja kluczem do szczęścia

Głównym założeniem praktyki, która wywodzi się z buddyjskiej tradycji, jest zaakceptowanie doświadczanej sytuacji i wszystkich odczuć towarzyszących jej w danym momencie. Nie chodzi o koncentrowanie się w danej chwili na innych ludziach i wydarzeniu, a naszych wewnętrznych odczuciach. Drugą najważniejszą zasadą jest ich akceptacja, a nie uciekanie od nich, walczenie z nimi, czy przyciąganie. Dopiero, gdy nauczymy się doświadczać na sto procent tego, co nam się przytrafia będziemy w pełni żyć w danej chwili. W tym momencie słynne powiedzenie "carpe diem - żyj chwilą" nabiera zupełnie innego znaczenia. Czy tego właściwego? Wyznawcy tej metody odnaleźli właśnie taki sposób na życie i jego przeżywanie.

Poznaj swoje ciało i umysł

Treningi uważności opierają się w dużym zakresie na medytacji i nie mam tu na myśli siedzenia w spokojnym miejscu i relaksowania się. Szereg ćwiczeń praktycznych oparty jest na oddechu, ale z pewnością interesujące jest skanowanie ciała, wsłuchiwanie się we wszystko, co się w nim dzieje i nauka akceptacji naszego wnętrza.

W świecie mindfulness nie ma miejsca na krytykę, narzekanie i nakręcanie się swoim błędnym myśleniem. Jest to w pewnym sensie zmiana nawyków i zakorzenionych poglądów. Osoby, którym to się udało, są potwierdzeniem skuteczności metody, a rosnąca popularność nie pozostawia złudzeń. Moja przygoda z mindfulness rozpoczęła się odkąd dowiedziałam się o zamiłowaniu jednego z najlepszym trenerów koszykarskich na świecie - Phila Jacksona - do psychologii i uważności. W treningi z koszykarzami wprowadzał elementy mindfulness, które przynosiły duże rezultaty w wynikach sportowych. Jedenaście tytułów mistrzowskich w najlepszej lidze NBA pokazuje jak ważny jest trening umysłowy w każdej dziedzinie życia.

 

Dominika Kuchta

Author: Dominika Kuchta

Sport to moja pasja, miłość i sposób na życie. Jestem psychologiem sportu, który oddał swoje serce koszykówce, ale nie zawsze jest jej wierny. Dni spędzam w klubach z zawodnikami i trenerami, na zgrupowaniach kadry i najważniejszych imprezach sportowych. Współpracuję z reprezentantami Polski i sportowcami najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce (nie tylko w koszykówce). "Sportem żyję" - pod tym hasłem znajdziecie mnie wszędzie. https://www.facebook.com/sportemzyje/

zobacz artykuły